Het was weer een mooie ledendag!

Om  een goede traditie in ere te houden heeft het bestuur van GroenLinks afdeling Schagen ook dit jaar een leden dag georganiseerd. Het bestuur, deelnemende leden en wat trouwe aanhang verzamelde zich zondag 18 september rond 14:00 uur bij café-restaurant de Koeienhemel  in Schagen. De vroegkomers werden op koffie getrakteerd voordat we begonnen aan een korte maar interessante fietstocht in de omgeving.

ledendag schagen

Vanuit Schagen ging de groep richting Schagerbrug. Op verzoek van één van de leden werd de route meteen al iets omgelegd voor een kleine bezichtiging van het oude Stationsgebouw in Schagerbrug. Via het oude gemeente huis kwam de groep bij restaurant de Keuken op de hoek van de Schagerweg en de Grote Sloot. Daar werd uitleg gegeven over de oorspronkelijke bestemming van dit pand wat in de volksmond de Koepel heet. Ook werd er verteld over het ontstaan en drooglegging van zeepolder Zijpe. Dat veel GroenLinks leden altijd al interesse in hun leefomgeving hebben gehad was snel duidelijk. Enkele van de groep wisten het verhaal nog aan te vullen met mooie wetenswaardigheden.

Het vervolg van de fietstocht ging door de prachtige Ruigeweg en via de Sint Maartensweg naar Sint Maartensburg. De stop bij de het monument van de gebroeders Niestadt in Sint Maartensbrug was aanleiding tot een korte vertelling over deze fotografiefamilie. Het monument is een nagemaakt fototoestel waar je doorheen kunt kijken. Je blikt vangt dan het huis van waar de broers ooit hebben gewoond. Als snel ging de tocht verder, want er wachtte ons nog een mooie rondleiding bij de Molen van Groenveld. Via de Valkkogerdijk en het dorpje Valkkoog kwamen we uiteindelijk bij in 1560 gebouwde Groenvelder Molen. Onder het genot van een heerlijke kop koffie met koek kregen we van molenaar Fred Prins uitleg over de geschiedenis en de werking van de molen. Een bijzonder interessant verhaal met leuke geschiedenis anekdotes. Wie wist nu bijvoorbeeld dat er in Schiedam ooit meer dan 400 jenever stokerijen waren? Het verhaal van Fred ging nog verder toen we eenmaal in de nok van de molen stonden. Daar bovenin die molen hing de lucht van historie en door de kleine raampjes kon je een blik werpen op de polder die ooit zijn bestaan dankte aan deze imposante machine. Hoewel we nog veel langer naar het verhaal van Fred wilden luisteren werd tegen vijf uur besloten onze fietstocht voor te zetten en af te sluiten bij de café de Koeienhemel. We werden opgewacht door Lilian Peters. Lilian is algemeen bestuurslid van GroenLinks in de provincie Noord-Holland. Zij complimenteerde ons voor ons leuke samenzijn. Daarnaast wees zij de groep op het feit dat er komend voorjaar 2e kamer verkiezingen zijn en dat het belangrijk is dat we ons als GroenLinks laten zien. We staan er in de peilingen goed voor, maar we moeten de stemmen nog binnenhalen! Voorzitter André Bijlsma tenslotte bedankte de aanwezigen voor hun komst en hun gezellige inbreng.